Spalovací motory jsou tepelné stroje, které přeměňují tepelnou energii na mechanickou energii. Setkat se s nimi můžeme v dopravních a a mobilních mechanizačních prostředcích.
Rozdělení spalovacích motorů
Pístové motory
- s přímočarým vratným pohybem pístu
- s krouživým pohybem pístu
Spalovací turbíny
Reaktivní motory
- proudové
- raketové
Dělení pístových spalovacích motorů
Podle druhu použitého paliva
- benzinové
- naftové
- plynové (LPG, CNG)
- smíšené (např. benzin + LPG)
- ostatní (např. vodík)
Podle počtu zdvihů připadajících na pracovní cyklus
- dvoudobé
- čtyřdobé
Podle počtu válců
- jednoválcové
- víceválcové
Podle smyslu otáčení
- pravotočivé
- levotočivé
Podle způsobu plnění válců
- nepřeplňované (atmosférické)
- přeplňované (turbodmychadlem / kompresorem)
Podle způsobu zapálení směsi
- zážehové
- vznětové
Podle uspořádání a polohy válců
- řadové
- do V (vidlicové)
- do W (vějířové)
- hvězdicové
- s protilehlými válci
- ležaté
- šikmé
- stojaté
Podle pohybu pístu
- s přímočarým vratným pohybem
- s rotačním pohybem (Wankel)
Podle způsobu tvoření směsi
- před pracovním válcem
- přímo v pracovním válci
Podle způsobu chlazení
- přímé (vzduchem chlazené)
- nepřímé (kapalinou chlazené)
- smíšené
Podle způsobu mazání
- tlakové oběžné mazání
- mazání mastnou směsí
Podle použitého rozvodu
- s pístovým rozvodem
- s šoupátkovým rozvodem
- s ventilovým rozvodem
Podle druhu použitého klikového mechanismu
- s úplným klikovým mechanismem
- s neúplným klikovým mechanismem
- s vyoseným klikovým mechanismem
Podle počtu ventilů v hlavě jednoho válce
- dvouventilové
- víceventilové
Podle poměru zdvihu k průměru vrtání válce
- podčtvercové (z < D)
- čtvercové (z = D)
- nadčtvercové (z > D)
Podle střední pístové rychlosti
- pomaloběžné (v < 6,5 m/s)
- rychloběžné (v > 6,5 m/s)
Podle počtu pístů v jednom pracovním válci
- s jedním pístem
- se dvěma písty
Podle počtu pracovních ploch jednoho pístu
- jednočinné
- dvojčinné