Spalovací motory jsou tepelné stroje, které přeměňují tepelnou energii na mechanickou energii. Setkat se s nimi můžeme v dopravních a a mobilních mechanizačních prostředcích.
Rozdělení spalovacích motorů
Pístové spalovací motory
- s přímočarým vratným pohybem pístu
- s krouživým pohybem pístu
Spalovací turbíny
Reaktivní motory
- proudové
- raketové
Dělení pístových spalovacích motorů podle:
Počtu zdvihů připadajících na pracovní cyklus
- dvoudobé
- čtyřdobé
Počtu válců
- jednoválcové
- víceválcové
Smyslu otáčení
- pravotočivé
- levotočivé
Způsobu plnění válců
- nepřeplňované (atmosférické)
- přeplňované (turbodmychadlem / kompresorem)
Způsobu zapálení směsi
- zážehové
- vznětové
Uspořádání a polohy válců
- řadové
- do V (vidlicové)
- do W (vějířové)
- hvězdicové
- s protilehlými válci
- ležaté
- šikmé
- stojaté
Způsobu tvoření směsi
- před pracovním válcem
- přímo v pracovním válci
Pohybu pístu
- s přímočarým vratným pohybem
- s rotačním pohybem (Wankel)
Způsobu chlazení
- přímé (vzduchem chlazené)
- nepřímé (kapalinou chlazené)
- smíšené
Použitého rozvodu
- s pístovým rozvodem
- s šoupátkovým rozvodem
- s ventilovým rozvodem
Způsobu mazání
- tlakové oběžné mazání
- mazání mastnou směsí
Druhu použitého klikového mechanismu
- s úplným klikovým mechanismem
- s neúplným klikovým mechanismem
- s vyoseným klikovým mechanismem
Počtu ventilů v hlavě jednoho válce
- dvouventilové
- víceventilové
Poměru zdvihu k průměru vrtání válce
- podčtvercové (z < D)
- čtvercové (z = D)
- nadčtvercové (z > D)
Střední pístové rychlosti
- pomaloběžné (v < 6,5 m/s)
- rychloběžné (v > 6,5 m/s)
Počtu pístů v jednom pracovním válci
- s jedním pístem
- se dvěma písty
Počtu pracovních ploch jednoho pístu
- jednočinné
- dvojčinné