Mazací soustava zajišťuje mazání motoru.
Účel mazání:
- snížení ztrát způsobených třením
- utěsnění pístu ve válci
- odvádění nečistot
- odvádění tepla
- snížení hlučnosti
- konzervace vnitřku motoru
Druhy mazání:
- tlakové oběžné (čtyřdobé motory)
- s mokrou klikovou skříní
- se suchou klikovou skříní (z nádrže)
- mastnou směsí (dvoudobé motory)
- přidávání oleje do nádrže s palivem
- odloučené (z nádrže)
Teploty oleje v různých částech motoru:
vačková hřídel – 80°C – 110°C
dno pístu – 180°C – 300°C
pístní čep – 140°C – 220°C
ojniční ložiska – 115°C – 185°C
hlavní ložiska klikového hřídele – 100°C – 170°C
spodní víko motoru – 80°C – 150°C
Mazací soustava čtyřdobých motorů
Hlavní části:
Olejové čerpadlo
Má za úkol nasát olej a následně ho dopravovat na mazaná místa motoru.
Druhy:
- s vnějším ozubením
- s vnitřním ozubením (srpkové)
- trochoidní
Čistič oleje (olejový filtr)
Odstraňuje nečistoty z mazacího oleje.
Druhy:
- podle objemu filtrovaného oleje
- plnoprůtokové
- obtokové
- podle konstrukce
- štěrbinové
- lamelové
- z navinutého drátu
- s papírovou čistící vložkou
- s výměnnou vložkou
- nerozebíratelné
- odstředivé
- plstěné
- štěrbinové
Redukční ventil
Zajišťuje udržení předepsaného tlaku v mazací soustavě. Může být umístěn v tělese čerpadla nebo na stěně klikové skříně.
Chladič oleje
Slouží k odvádění tepla z mazacího oleje. Používá se zejména u motorů, které jsou více tepelně zatížené.
Druhy:
- vzduchem chlazený chladič oleje
- kapalinou chlazený chladič oleje
Tlakoměr
Zobrazuje uživateli tlak oleje v mazací soustavě motoru.
Způsob signalizace tlaku oleje:
- opticky
- kontrolka mazání
- hodnota tlaku na přístrojové desce
- akusticky
Olejové vedení
Propojuje jednotlivé komponenty mazací soustavy a mazaná místa motoru.
Motorový olej
Jedná se o náplň mazací soustavy.
Rozdělení:
- podle technologie výroby
- minerální
- syntetické
- polosyntetické
- podle použití v ročním období
- letní
- zimní
- celoroční
- podle druhu motoru
- pro zážehové motory
- pro vznětové motory
- pro plynové motory
- podle klasifikace
- viskózní klasifikace
- dle normy SAE
- výkonnostní klasifikace
- dle normy API (jakostní norma – American Petroleum Institute)
- dle normy ACEA (značení olejů evropské výkonové klasifikace)
- dle normy MIL (americká armáda)
- dle normy JASO (Japonsko)
- dle výrobce automobilů / motorů (BMW, DAF, Man, Mercedes-Benz, Volvo, Volkswagen,…)
- viskózní klasifikace
- podle použití přísad (aditiv)
- aditivované
- neaditivované
- podle účelu
- mazací
- vyplachovací
Důležité vlastnosti olejů, jako je například viskozita, obsah vody, bod vzplanutí a další, se určují laboratorními zkouškami.
Minerální oleje se vytvářejí úpravou ropy. Jejich výhodou je nižší cena, nevýhodou ovšem horší vlastnosti.
Syntetické oleje jsou charakteristické vyšší tekutostí za nižších teplot, jsou menším zdrojem uhlíku a síry a mají menší odparnost. Nevýhodou je vyšší cena a některé jejich složky mají horší mazivost.
Polosyntetické olej se vytváří smícháním minerálních a syntetických olejů, díky čemuž dojde k vytvoření kompromisů vlastností a ceny.
Přísady (aditiva) se rozdělují na výrobní a povýrobní, podle toho kdy dojde k jejich přimísení do oleje. Slouží k vylepšení vlastností olejů.
- antioxidanty – zajišťují stabilitu oleje a chrání ho před oxidací s kyslíkem
- detergentně disperzní přísady – pomáhají zachovat vnitřní čistotu motoru
- modifikátory viskozity – vylepšují viskozitní index
- protiotěrové přísady
- protikorozní přísady – inhibitory koroze
- protipěnivostní přísady
- snižovače bodu tuhnutí
- vysokotlaké přísady
PODROBNÉ INFORMACE K VISKOZITÁM A SPECIFIKACÍM OLEJŮ
Mazací soustava dvoudobých motorů
U dvoudobých spalovacích motorů dochází k mazání pomocí mastné směsi, která putuje skrze prostor mechanismu až do spalovací komory, kde dojde k jejímu následnému zapálení. Směs je tvořena palivem a olejem, který se do paliva dostane buď přímým smícháním v palivové nádrži a nebo následně z odloučené olejové nádrže.
Pro mazání dvoudobých motorů slouží speciální oleje a je potřeba je s palivem míchat v poměru určeném výrobcem vozidla / motoru, jinak by mohlo dojít k jeho poškození nebo nesprávnému chodu.