Jsou to slitiny železa a uhlíku, které obsahují více než 2,14% uhlíku (dále obsahují fosfor, křemík a síru). Vytvářejí se v kuplovně nebo v indukčním kelímku.
Kuplovna
- kuplovna (kupolní pec) = pec válcového tvaru, které je vyzděná žáruvzdornými cihlami
- do kuplovny se vsází: koks, surové železo, šrot a vápenec. Vhání se sem vzduch.
- roztavená litina se shromažďuje v nístěji. Odpich se provádí otvorem, který vede do předpecí.
Indukční kelímek
- slouží pro menší množství materiálu
Druhy podoby grafitu v litině:
- lupínkový
- kuličkový
- temperový
- grafit tlumí chvění a zvyšuje žáruvzdornost a korozivzdornost. Zároveň má díky vysokému obsahu uhlíku samomaznou schopnost.
Šedá litina
- obsahuje 2,6%-3,6% uhlíku
- pevnost v tahu – 100-400 [MPa]
- jedná se o nejběžnější druh litiny s lupínkovým grafitem. Lupínky snižují pevnost v tahu a zvyšují křehkost.
- nehodí se na dynamicky namáhané součástky
- dobře odlévatelná a obrobitelná, odolnější proti korozi než ocel, tlumí chvění, snáší odlévání v tlaku, má drobivou třísku
- lze u ní provádět žíhání na odstranění vnitřního pnutí
- šedou litinu je možné legovat chromem, hliníkem, křemíkem a manganem
- využití: základní rámy strojů
Zlepšení vlastností šedé litiny
Lepších vlastností dosáhneme postupem, při kterém se lupínkový grafit mění na zrna → očkovaná litina. Při odlévání se přidají látky na změnu lupínkové krystalizace grafitu na zrna. Pevnost stoupne na 300-400 [MPa].
Tvárná litina
- jedná se o litinu s kuličkovým grafitem
- vzniká tak, že se do pánve s roztavenou litinou přidá mangan a chrom → grafit se svine do kuliček = globulární grafit
- využití: tělesa armatur, součásti převodovek, ozubená kola
Temperovaná litina
- „bílá litina“
- místo grafitu obsahuje karbid železa
- odlévá se do kokil
- tvrdá – nedá se obrábět → žíhá se při 900°C (=temperování)
- podobná šedé litině, ale tvrdší
- využití: odlitky s menší hmotností, armatury
Dělení podle druhu lomu
- s bílým lomem – korozivzdorná
- s černým lomem – pro dynamicky namáhané součásti
- s perlitickým lomem – středně namáhané součástky (klikové hřídele)