Ložiska jsou součásti, které umožňují uložení čepů a hřídelů. Přenášejí zatížení hřídele na ostatní části stroje a zajišťují vzájemnou polohu pevných a točivých součástí.
Kluzná ložiska
Tato ložiska umožňují otáčení při kluzném tření.
Zdroj: www.skf.com
Výhody
- jednoduchá konstrukce
- nízká cena
- snadná a rychlá montáž
- snadná oprava
- přenáší rázy
Nevýhody
- velké opotřebení vlivem tření
- velká spotřeba maziva
- větší rozměry a hmotnost
- větší náchylnost k zadření
Základní členy kluzných ložisek
- pouzdro (pánev)
- výstelka
- těleso ložiska (ložiskový domek)
Mazání kluzných ložisek
Úkoly mazání
- snižovat tření
- chladit
- chránit proti korozi
- odvádět nečistoty
- dotěsňovat
Rozdělení podle skupenství maziva
- kapalná – minerální a syntetické oleje
- plastická – mazací tuky, vazelíny
- tuhá – grafit
Rozdělení podle způsobu mazání
a) krátkodobé – maznicí
b) dlouhodobé
- brodivé – nejčastěji převodovky
- rozstřikem bez tlaku
- rozstřikem s tlakem
- kroužkové
- kapací maznicí
- knotové mazání
- oběhové tlakové mazání
Valivá ložiska
U valivých ložisek se čep hřídele odvaluje na rotačních tělískách, tím je smykové tření nahrazeno třením valivým, které je menší.
Výhody
- přenášejí velká zatížení při rozběhu a doběhu
- nepotřebují záběh
- odolná proti zadření
- malá spotřeba maziva
- mohou pracovat i při vysokých otáčkách
- montáž, údržba i výměna je snadná
Nevýhody
- vyšší pořizovací cena (přesná výroba)
- hlučnější
- nevhodné pro vysoké rychlosti
- nesnáší rázy
Základní členy valivých ložisek
- vnější kroužek
- valivá tělíska
- klec
- vnitřní kroužek
Rozdělení valivých ložisek
Rozdělení podle směru přenášené síly
- radiální
- axiální
Rozdělení podle valivých ložisek
- kuličková
- válečková
- soudečková
- kuželíková
- jehlová
Rozdělení podle konstrukčního provedení
- klasická
- zvláštní
- miniaturní