Akumulátory jsou elektrochemické zdroje elektrického proudu, kterým je nejprve potřeba dodat elektrickou energii. Ta se následně přeměňuje na chemickou energii a poté se zpětným pochodem přemění při uzavření obvodu opět na energii elektrickou.
Použití:
- zdroje elektrické energie při startu
- zdroje elektrické energie, když je motor v klidu
- zdroje elektrické energie při nízkých otáčkách motoru
- zdroj zásobní energie při poklesu napětí alternátoru nebo dynama při velkém odběru proudu
- jako zdroj energie v době, kdy není odběr a alternátor dobijí akumulátor
Rozdělení:
- kyselé (olověné – elektrolyt H2SO4 + H2O)
- alkalické (zásadité – NiCd / NiFe / AgZn)
Olověné akumulátory
Jedná se o nejpoužívanější akumulátory u motorových vozidel, protože mají vysoké napětí jednoho článku a malý vnitřní odpor. Díky tomu se považují za akumulátory startovací.
- U = 2V / článek
- Vnitřní odpor = 0,001Ω / článek
- Napětí akumulátoru = 12V
- Počet článku v akumulátoru = 6
- Celkový odpor akumulátoru = 0,006Ω
- Startovací proud = až 300A
Hlavní části:
- kladné desky – mříž z oxidu olovičitého (PbO2), tmavě hnědá barva
- záporné desky – mříž z olova (Pb), šedá barva
- separátory – oddělují od sebe kladné a záporné desky ve článku. Jsou to izolanty PVC a jsou porézní.
- můstky – slouží ke spojování kladných nebo záporných desek, jejich materiálem je olovo.
- vana – materiálem je PVC nebo tvrzená pryž
- víka – zakrývají jednotlivé články akumulátoru
- spojovací můstky – propojují jednotlivé články akumulátoru, které jsou zapojené do série.
- zátky – slouží k odvětrání a uzavření článků
- elektrolyt – 10% roztok H2SO4 + H2O
- zalévací hmota – asfalt
- nosný koš – jen u větších akumulátorů
Princip činnosti:
Alkalické akumulátory
Nemají pro využití u motorových vozidel větší význam z důvodu velkého vnitřního odporu. Z tohoto důvodu je nemožné je použít jako startovací. Používají se pouze jako náhradní zdroje elektrické energie, když dojde k výpadku sítě (např. napájení menších přenosných spotřebičů).
- U = 1,2V / článek
- Vnitřní odpor = 0,003Ω / článek (výjímkou AgZn)
- Vyšší nabíjecí proud než olověné (I = 1/5 C20)
- Vyžadují velmi malou údržbu
- Musí se u nich měnit elektrolyt
- Během provozu se nemění hustota jejich elektrolytu
- Mají cca. o 1/2 větší rozměry než olověné
- Jsou 3x – 5x dražší než olověné
- Drží napětí až dokonce, následně zhasnout v poslední minutě
Dělení:
- NiCd (elektrolit – K(OH)+Li(OH)+H2O)
- NiFe (elektrolit – K(OH)+Li(OH)+H2O)
- AgZn (elektrolit – K(OH)+Li(OH)+H2O)
- Metalhydridové
Kromě AgZn jsou velmi málo náročné na údržbu a pravidelné dobíjení. U některých se můžeme setkat s tzv. paměťovým efektem. Při jejich provozu nedochází ke změně hustoty jejich elektrolytu a stav nabití je možné zjistit pouze použitím voltmetru se zatěžovacím odporem.
Jednou ročně je potřeba u alkalických akumulátorů provést výměnu elektrolytu.
Tyto akumulátory drží napětí až do posledních chvil, následně dojde k úplné ztrátě napětí během několika sekund.