Písty tvoří posuvnou příčnou stěnu pracovního prostoru, přenášejí tlakovou sílu spalin na ostatní části klikového mechanismu a odvádějí teplo ze dna pístu na stěny válce. U dvoutaktních motorů řídí naplnění válce čerstvou směsí a odvod spalin.
Konstrukce:
Písty mají tvar dutého válce otevřeného do klikové skříně, jsou tvořené dvěma komolými kužely a v půdorysu po záběhu jsou oválné. Do těla pístu je zasazen pístní čep, který propojuje píst s ojničním okem.
Po obvodě pístu se nacházejí drážky pro těsnící a stírací kroužky.
Dělení:
Podle materiálu:
- ze slitin lehkých kovů
- z litiny
- z vícevrstvých materiálů s uhlíkovými vlákny
- z keramických materiálů
Podle způsobu výroby:
- odlévané
- kované
Podle tvaru dna pístu:
- s plochým dnem
- s vybráním pro ventily
- s vydutým dnem
- s asymetricky vydutým dnem
- s deflektorem
- se spalovacím prostorem úplně v pístu
- se spalovacím prostorem částečně v pístu
Podle konstrukce pláště:
- s tuhým pláštěm
- pružné – se štěrbinou
- bimetalové
- s ocelovým kroužkem
- s ocelovými pásky
- se zalitým prstencem
- s vložkou (segmentem)
- vícedílně skládané
Požadavky na píst:
- velká pevnost i za vysokých teplot
- odolnost proti korozi
- odolnost proti otěru a opotřebení
- nízká hmotnost – z důvodu malých setrvačných sil
- malá tepelná roztažnost
- dobrá slévatelnost
- snadná obrobitelnost
- nízká cena