Písty

Písty tvoří posuvnou příčnou stěnu pracovního prostoru, přenášejí tlakovou sílu spalin na ostatní části klikového mechanismu a odvádějí teplo ze dna pístu na stěny válce. U dvoutaktních motorů řídí naplnění válce čerstvou směsí a odvod spalin.

Konstrukce:

Písty mají tvar dutého válce otevřeného do klikové skříně, jsou tvořené dvěma komolými kužely a v půdorysu po záběhu jsou oválné. Do těla pístu je zasazen pístní čep, který propojuje píst s ojničním okem.

Po obvodě pístu se nacházejí drážky pro těsnící a stírací kroužky.

Dělení:

Podle materiálu:

  1. ze slitin lehkých kovů
  2. z litiny
  3. z vícevrstvých materiálů s uhlíkovými vlákny
  4. z keramických materiálů

Podle způsobu výroby:

  1. odlévané
  2. kované

Podle tvaru dna pístu:

  1. s plochým dnem
  2. s vybráním pro ventily
  3. s vydutým dnem
  4. s asymetricky vydutým dnem
  5. s deflektorem
  6. se spalovacím prostorem úplně v pístu
  7. se spalovacím prostorem částečně v pístu

Podle konstrukce pláště:

  1. s tuhým pláštěm
  2. pružné – se štěrbinou
  3. bimetalové
    • s  ocelovým kroužkem
    • s ocelovými pásky
    • se zalitým prstencem
    • s vložkou (segmentem)
    • vícedílně skládané

Požadavky na píst:

  • velká pevnost i za vysokých teplot
  • odolnost proti korozi
  • odolnost proti otěru a opotřebení
  • nízká hmotnost – z důvodu malých setrvačných sil
  • malá tepelná roztažnost
  • dobrá slévatelnost
  • snadná obrobitelnost
  • nízká cena