Listové pružiny a jejich využití v automobilovém průmyslu. Tento typ odpružení se využívá zejména u nákladních automobilů s tuhou nápravou.
Výhody
- mají samotlumicí účinek vlivem tření mezi listy a není třeba je doplňovat tlumiči
- částečně vedou nápravu a přenášejí brzdné a hnací síly
Nevýhody
- velká hmotnost
- vyžadují údržbu
- vysoké opotřebení vlivem tření
Rozdělení listových pružin
- podle tvaru:
- půleliptické
- čtvrteliptické
- podle polohy:
- podélně
- šikmo
- příčně
Hlavní části listových pružin
Konstrukce listů
- bez drážky
- s drážkou
Drážka v profilu listu zabraňuje vyosení listu, proto není třeba pružinu doplňovat sponami.
Charakteristika listové pružiny
Progresivita listových pružin
Tuhost pružiny je závislá na pružící délce hlavního listu, rozměrech opěrných listů a jejich počtu.
Listová pružina s přídavným listem
Při zvýšeném zatížení dojde k prohnutí pružiny a spodní přídavný list působí jako další pružina.
Změna činné délky
Při určité deformaci se hlavní list pružiny opře o doraz nebo prostřednictvím krátké listové pružiny, která je připevněna na rámu proti hlavní pružině.
Listová pružina s přídavnou listovou pružinou
Při malém zatížení pruží pouze hlavní pružina, při zvýšeném zatížení dosednou konce přídavné pružiny na opěry a obě pružiny pruží společně.
Závěsy listových pružin
Závěsy listových pružin umožňují uchycení pružiny k rámu a změnu délky listové pružiny při propružení.
Závěs předního konce pružiny
- podle spojení s rámem:
- nýtovým spojem
- šroubovým spojem
- podle umístění:
- ze spodu rámu
- ze strany rámu
Závěs zadního konce pružiny
- podle uložení:
- výkyvně
- kluzně – pomocí kluzné nebo válcové opěry
- podle konstrukce výkyvného závěsu:
- čtyřoký závěs
- třmenový závěs
- s pryžovou vložkou
- páskový závěs
Čtyřoký závěs
Třmenový závěs
Závěs s pryžovou vložkou
1 – pryžová vložka, 2 – hlavní list pružiny, 3 – plechové pouzdro, 4 – držák pružiny, 5 – rám automobilu
Způsoby snížení tření mezi listy listové pružiny
Namáhání a výpočet pevnosti listové pružiny
Půleliptická listová pružina se počítá, jako nosník podepřený uprostřed.
Čtvrteliptická listová pružina se počítá, jako nosním vetknutý na jednom konci.
Listovou pružinu počítáme na ohyb.