Listové pružiny

Výhody

Nevýhody

Rozdělení listových pružin

  • podle tvaru:
    1. půleliptické
    2. čtvrteliptické
  • podle polohy:
    1. podélně
    2. šikmo
    3. příčně

Hlavní části listových pružin

Konstrukce listů

  1. bez drážky
  2. s drážkou

Drážka v profilu listu zabraňuje vyosení listu, proto není třeba pružinu doplňovat sponami.

Charakteristika listové pružiny

Progresivita listových pružin

Tuhost pružiny je závislá na pružící délce hlavního listu, rozměrech opěrných listů a jejich počtu.

Listová pružina s přídavným listem

Při zvýšeném zatížení dojde k prohnutí pružiny a spodní přídavný list působí jako další pružina.

Změna činné délky

Při určité deformaci se hlavní list opře o doraz nebo prostřednictvím krátké listové pružiny, která je připevněna na rámu proti hlavní pružině.

Listová pružina s přídavnou listovou pružinou

Při malém zatížení pruží pouze hlavní pružina, při zvýšeném zatížení dosednou konce přídavné pružiny na opěry a obě pružiny pruží společně.

Závěsy listových pružin

Umožňují uchycení pružiny k rámu a změnu délky pružiny při propružení.

Závěs předního konce pružiny
  • podle spojení s rámem:
    1. nýtovým spojem
    2. šroubovým spojem
  • podle umístění:
    1. ze spodu rámu
    2. ze strany rámu
Závěs zadního konce pružiny
  • podle uložení:
    1. výkyvně
    2. kluzně – pomocí kluzné nebo válcové opěry
  • podle konstrukce výkyvného závěsu:
    1. čtyřoký závěs
    2. třmenový závěs
    3. s pryžovou vložkou
    4. páskový závěs
Čtyřoký závěs
Třmenový závěs
Závěs s pryžovou vložkou

1 – pryžová vložka, 2 – hlavní list pružiny, 3 – plechové pouzdro, 4 – držák pružiny, 5 – rám automobilu

Způsoby snížení tření mezi listy listové pružiny

Namáhání a výpočet pevnosti listové pružiny

Půleliptická listová pružina se počítá, jako nosník podepřený uprostřed.

Čtvrteliptická listová pružina se počítá, jako nosním vetknutý na jednom konci.

Listovou pružinu počítáme na ohyb.