Pístní čepy přenášejí tlak plynu ve válci i setrvačné síly pístu na ojnici.
Konstrukce:
Pístní čepy jsou normalizované. Nejčastěji jsou duté a jejich mazání je zajištěno rozstřikem nebo tlakovým oběhovým mazáním.
Materiál:
- cementační ocel (12 020, 14 220)
- nitridační ocel (15 230)
- ocel pro indukční povrchové kalení (12 050)
Uložení:
- pevně v pístu (tolerance N6/h4, N7/h6) a volně v ojnici (tolerance D8/h4, D8/h6)
- volně v pístu a pevně v ojnici
- volně v pístu i v ojnici, potom zajištěné proti axiálnímu posunu
Rozdělení:
Podle způsobu výroby:
- obráběné z tyčového materiálu
- protlačované za studena (pro velká namáhání)
Podle zpracování a tepelné úpravy:
- kalené
- broušené
- leštěné
- chromované
Podle zajištění:
- pojistným kroužkem (Seegerovou pojistkou)
- drátovou pojistkou
- bronzovými čočkami
Podle tvaru:
- válcové duté
- s kuželovými konci vnitřní dutiny
- s dutinou uzavřenou
- na konci
- uprostřed
Pevnostní kontrola
Kontrola na ohyb
*P max = maximální tlak na píst