Pístní čepy

Pístní čepy přenášejí tlak plynu ve válci i setrvačné síly pístu na ojnici.

Konstrukce:

Pístní čepy jsou normalizované. Nejčastěji jsou duté a jejich mazání je zajištěno rozstřikem nebo tlakovým oběhovým mazáním.

Materiál:

  • cementační ocel (12 020, 14 220)
  • nitridační ocel (15 230)
  • ocel pro indukční povrchové kalení (12 050)

Uložení:

  • pevně v pístu (tolerance N6/h4, N7/h6) a volně v ojnici (tolerance D8/h4, D8/h6)
  • volně v pístu a pevně v ojnici
  • volně v pístu i v ojnici, potom zajištěné proti axiálnímu posunu

Pístní čep

Rozdělení:

Podle způsobu výroby:

  1. obráběné z tyčového materiálu
  2. protlačované za studena (pro velká namáhání)

Podle zpracování a tepelné úpravy:

  1. kalené
  2. broušené
  3. leštěné
  4. chromované

Podle zajištění:

  1. pojistným kroužkem (Seegerovou pojistkou)
  2. drátovou pojistkou
  3. bronzovými čočkami

Podle tvaru:

  1. válcové duté
  2. s kuželovými konci vnitřní dutiny
  3. s dutinou uzavřenou
    • na konci
    • uprostřed

Pevnostní kontrola

Pístní čep - rozměry

Kontrola na ohyb

Kontrola na ohyb

*P max = maximální tlak na píst

Kontrola na otlačení v ojnici

Kontrola na otlačení v ojnici

Kontrola na otlačení v pístu

Kontrola na otlačení v pístu