Mezi pevné části motoru patří:
- blok motoru
- blok válců
- svršek klikové skříně
- hlava válců
- těsnění hlavy válců
- spodní víko motoru
- ostatní víka a těsnění motoru
Blok motoru
Blok motoru tvoří základní nosnou část motoru. Skládá se z bloku válců a svršku klikové skříně.
Blok válců
Tvoří nosnou část motoru, do které se montují válce.
Dělení:
Podle materiálu:
- z litiny
- ze slitin lehkých kovů
Podle konstrukce:
- vcelku se svrškem klikové skříně
- spojený šroubovým spojem se svrškem klikové skříně
Svršek klikové skříně
Slouží pro uložení klikového hřídele. U dvodobých motorů tvoří pracovní prostor (společně s víky).
Dělení:
Podle materiálu:
- z litiny
- ze slitin lehkých kovů
Podle konstrukce:
- v celku s blokem válců
- spojený šroubovým spojem s blokem válců
- s vidlicovým uspořádáním
- tunelová konstrukce (nemá dělící rovinu, uzavírá se čelními víky)
Podle průměru válců:
- pro motory s průměrem válců > 500mm – 600mm
- pro motory s průměrem válců = 200mm – 500mm
- pro motory s průměrem válců = 100mm – 250mm
- pro motory s průměrem válců < 100mm
Podle polohy dělící roviny:
- s dělící rovinou ve středu klikového hřídele
- s dělící rovinou pod středem klikového hřídele
- s horní a dolní částí klikové skříně
- s dolů prodlouženými bočními stěnami
- s dělící rovinou nad středem klikového hřídele
Válce
Společně s pístem a hlavou válců vytvářejí pracovní prostor, zachycují tlaky při práci motoru a vedou písty během pracovního cyklu. Vytvářejí kluznou a těsnící plochu pro pohyb pístu, zabezpečují odvod tepla z pístu, ochlazují pracovní prostor a u umožňují vyústění sacích, výfukových a přepouštěcích kanálů (u dvoudobých motorů).
Na válce působí vysoké spalovací tlaky a teploty a jsou opotřebovávané jejich styčné plochy třením pístu s pístními kroužky a zbytky po spalování (karbonem). Díky rychlým změnám teplot dochází ve válcích k vysokému teplotnímu napětí. Při studeném startu dochází ke zvýšení tření, které je zapříčiněné smýváním olejového filmu neodpařeným palivem.
Požadavky na vlastnosti materiálů válců motoru:
- tvarová stálost
- vysoká pevnosti
- malá tepelná roztažnost
- dobré vedení tepla
- dobré kluzné vlastnosti
- vysoká odolnost styčné plochy válce s pístem proti opotřebení
Dělení:
Podle materiálu a povrchové úpravy:
- z litiny
- šedé
- legované
- z oceli
- z hliníkové slitiny
Podle způsobu výroby:
- tlakové lití
- třískové obrábění
Podle způsobu chlazení:
- kapalinou
- vzduchem
Podle konstrukce:
- vložený válec
- vložka válce
- bez vloženého válce nebo vložky
Podle umístění:
- vložené v bloku válců
- nasazené na svršek klikové skříně
Povrchové úpravy válců
- Metoda ALFIN
- žebra z hliníkové slitiny spojené s litinovou vložkou
- litinová vložka je z vnější strany pokryta vrstvičkou železa a hliníku
- Metoda ALUSIL
- celý blok válců je odlitý ze slitiny AlSi (hliník – křemík)
- Metoda NIKASIL
- na povrch válce je galvanicky nanesena vrstvička niklu s krystaly křemíku
- Metoda LOKASIL
- jsou použita jádra křemíku s keramickým pojivem ve tvaru dutých válců
- Tvrdé chromování
- použití u vzduchem chlazených válců z hliníkových slitin motocyklových motorů
- Kompozitní slitiny
- slitina MMC (Metal Matrix Composite)
- vlákny zesílená hliníková slitina
- Honování
- Lapování
Válce motorů chlazených vzduchem
U vzduchem chlazených motorů jsou válce téměř vždy samostatné, výjimečně jsou v bloku po dvou. Plocha povrchu musí být zvětšena chladícími žebry, které přenášejí teplo vzniklé spalováním do okolního prostředí.
Druhy žeber:
- Přímo odlitá žebra – u litinových válců, hlavy bývají vytvořené ze slitin lehkých kovů
- Soustružená žebra – jsou buď z oceli nebo z šedé litiny
- Žebra z hliníkové slitiny spojená s ocelovým válcem
- ocelový válec je do žebrování vsazen
- prstenec žeber je přímo nalit na vnější povrch válce
Hlava válců motoru
Hlava válců motoru patří mezi hlavní pevné části motoru, vytváří spalovací prostor a uzavírá pracovní prostor. Jsou v ní vytvořené sací a výfukové kanály (u čtyřtaktních motorů) a umožňuje připevnění sacích a výfukových svodů. V hlavě válců je uložená část rozvodového mechanismu, umožňuje umístění vstřikovačů a žhavicích svíček (u vznětových motorů) nebo zapalovacích svíček (u zážehových motorů).
Chladící žebra na hlavě válců bývají větší než na válci a jsou přizpůsobená směru proudění vzduchu.
Dělení:
Podle materiálu:
- ze slitin lehkých kovů
- z litiny
Podle způsobu chlazení:
- chlazené vzduchem
- chlazené kapalinou
Podle konstrukce:
- samostatná konstrukce (pro jednotlivé válce)
- konstrukce společná pro několik válců (pro 2 až 3)
- konstrukce společná pro celou řadu válců
Podle vedení směsi v hlavě válců (uspořádání kanálů)
- s příčným proudem směsi
- s protiproudem směsi
Těsnění hlavy válců
Úkolem těsnění hlavy je utěsnění spoje mezi válcem a hlavou válců, díky pružné deformaci, a oddělení olejového kanálu od kanálu chladicí kapaliny.
Požadavky:
- dlouhá životnost
- odolnost proti působení mazacího oleje a chladicí kapaliny
- odolnost proti vysokým teplotám a tlakům
- nesmí obsahovat zdraví škodlivé látky
Dělení:
Ferrolastické těsnění
- Dokáže utěsnit větší výrobní tolerance po celé své ploše.
- Levnější než vícevrstvá kovová těsnění nebo těsnění metalelastomerová.
- Velice rozšířené.
- Při jejich provozu dochází k jejich trvalé deformaci (zeslabení).
- Nutnost přesného dodržení montážního postupu.
- Díky sítotisku na povrchu, je nezbytně nutné ho po demontáži nahradit novým těsněním.
Třívrstvé kovové těsnění
- Počtem a tloušťkou středních vrstev lze jednoduše měnit celkovou tloušťku těsnění.
- Nutno opatřit každou vrstvu plechu speciální povrchovou úpravou.
- Střední vrstva musí být pružná.
- Složitá a drahá výroba.
Metalelastomerové těsnění
- Dokonalé utěsnění chladicích a mazacích kanálů.
- Žádná deformace po montáži.
- Vysoká tepelná odolnost.
- Snížení utahovacích momentů hlavy válce.
- Nákladná a složitá výroba.
Spodní víko motoru
Uzavírá klikovou skříň a je zásobníkem oleje pro mazací soustavu motoru. Umožňuje chlazení motorového oleje.
Dělení:
Podle materiálu:
- z ocelového plechu
- ze slitin lehkých kovů
Podle způsobu výroby:
- lisované
- odlévané
Podle provedení (povrchu):
- hladké (lisované z plechu)
- žebrované (odlévané ze slitin lehkých kovů)
Součástí spodního víka bývá výpustný otvor se zátkou, který slouží pro vypouštění oleje při výměně oleje.
Ostatní víka a těsnění motoru
Mezi pevné části motoru patří i víka a jejich těsnění.
Víko ventilů – zakrývá části ventilového rozvodu v hlavě válců
Víko rozvodů – zakrývá pohon ventilového rozvodu
Těsnění vík motorů
Slouží k utěsnění jednotlivých prostorů motoru, zabraňuje unikání provozních kapalin a plynů a zabraňuje vniknutí nečistot. Při každé montáži je nutné použít nová těsnění.
Dělení:
- pryžová
- kovová (ocelová, hliníková, měděná)
- korková
- papírová
- plastová
- tmely
Odstínění
Úkolem odstínění je snížení tepelného zatížení skupin v motorovém prostoru, aby nedošlo k ovlivnění jejich funkce nebo k jejich poškození.
Elrotherm – ocelové, případně hliníkové výlisky, které jsou opatřené speciální nástřikovou hmotou, která tlumí hluk a teplo.